Sunday, October 12, 2008

17روش شاد زيستن



ما با ارايه اين مقاله قصد نداريم شما را مدام شاد نگاه داريم، بلکه بيشتر مايليم تا به جاي احساس ناراحتي، خشم، افسردگي و اضطراب، حداقل يک يا چند بار در روز شادي را حس کنيد.
به چند نکته زير توجه کنيد. لازم نيست همه نکات را رعايت کنيد به آن مواردي بپردازيد که بيشتر برايتان کارساز است.
در حال زندگي کنيد
در لحظه باشيد! به طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به جاي نگراني براي قرار ملاقات روز آينده با پزشک تان، به
غذا، جمع خانواده و صحبت تان فکر نماييد.

بلند بخنديد
پيش بيني احساس شادي، ميزان هورمون "اندروفين" و هورمون هاي ديگري را که به خوشي و آرامش شما مي انجامد افزايش مي دهد و در عين حال توليد هورمون اضطراب را کاهش مي دهد. دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا 16 نفر را که همگي معتقد بودند، تماشاي يک فيلم براي آنها خنده دار بود را مورد بررسي قرار دادند. سه روز قبل به نيمي از آنها گفته بودند که اين فيلم کمدي است. اين دسته از افراد قبل از تماشاي اين فيلم متوجه تغييرات بيولوژيکي در بدنشان شدند. وقتي به تماشاي فيلم پرداختند، ميزان هورمون اضطراب در بدنشان به طور چشم گيري کاهش يافت. اين در حالي بود که ميزان هورمون هاي شادي بخش افزايش داشت.

خوب بخوابيد
بهتر است که روزانه براي مدتي کوتاه استراحت کنيد و شب ها هم در حالي که کتاب مي خوانيد و حداکثر تا ساعت 10 شب، به رختخواب برويد و
بخوابيد. اين راهکار براي بهبود خلق و خو و نيز چشم اندازتان نسبت به زندگي مؤثر است.
به موزيک گوش دهيد


تحقيقات حاکي از آن است که شنيدن موسيقي آرام قسمتي از مغز را فعال مي کند که باعث شادي مي شود. در ضمن اين راهکار به کسب آرامش هم مي انجامد.
اين روش به طور آزمايشي در گروهي از افراد بالغ در حين عمل جراحي چشم انجام شد و نتايج نشان داد که اين افراد نسبت به کساني که در سکوت عمل شده بودند، تعداد ضربان قلب،
فشار خون و فعاليت قلبي کمتري داشته اند.

منظم باشيد
با وجود شلوغي ميز کارتان که پر از کاغذ، مجله و صورت حساب است، يا کابينت آشپزخانه تان که بسيار نامنظم است و نيز دفترچه چک تان که در طي 6 ماه اخير هنوز تسويه نشده، نمي توانيد
تمرکز کنيد و نفس عميق بکشيد.
به علاوه با انجام کارهاي تکراري روزانه مثل جارو زدن، گردگيري و شستشوي زمين هم مي توانيد به
آرامش و شادي برسيد(البته فقط در صورتي که اين کارها را با تمرکز کامل انجام دهيد).

نه بگوييد
کارهايي را که در اولويت نيستند و از آنها لذت نمي بريد را از برنامه زندگي خود حذف نماييد.
براي انجام کارهايتان ليستي تهيه نماييد
هيچ چيز بهتر از اين نيست که وظايف تان را بنويسيد. اين کار باعث مي شود تا اهداف تان را شناسايي کرده و تنش و نگراني را از وجودتان دور کنيد. سپس مطمئن شويد که آيا همه وظايفتان را به خوبي انجام داده ايد.
براي انجام هر کاري، زمان مشخصي را اختصاص دهيد.
دکتر "ادوارد سوئارز" يکي از استادان روان پزشکي در دانشگاه دوک معتقد است: "افرادي که در يک زمان به انجام چند کار مي پردازند، بيشتر به بيماري
فشار خون مبتلا مي شوند."
زماني که با تلفن صحبت مي کنيد، به جاي انجام همزمان شستشوي لباس ها يا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتي بنشينيد و به مکالمه خود تمرکز کنيد و نيز زماني که با کامپيوتر کار مي کنيد به کار يا پروژه ديگري نپردازيد.
بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانيد سپس به کار ديگري بپردازيد.


باغباني کنيد
همان طور که تنفس هواي تازه و انجام حرکات ورزشي باعث کاهش اضطراب مي شود و فرد را سرحال و سرزنده مي کند، انجام امور باغباني مثل زدودن علف هاي هرز باغ يا باغچه، تماشاي رشد دانه اي که به گياه تبديل شده و گل مي دهد و نيز هرس شاخ و برگ درختان که ممکن است فقط چند ساعتي وقتتان را بگيرد، نيز حس شادي و آرامش را در وجودتان زنده مي کند.
براي مدتي به اخبار نشريات و رسانه ها گوش ندهيد
براي يک هفته هيچ روزنامه اي را نخوانيد، به هيچ اخباري گوش نکنيد و به عناوين اخبار هم اهميت ندهيد، با اين کار از دنياي پُر تنشي که اين خبرها براي ما ساخته اند دور مي شويد. در عوض زماني را به عبادت، پياده روي، شرکت در کلاس هاي يوگا يا مديتيشن

اختصاص دهيد.


ايمان خود را محکم کنيد
دکتر "ديويد ماير" استاد روان شناسي دانشکده "هوپ" هلند معتقد است "پس از بررسي هاي بسيار به اين نتيجه رسيديم که افراد با ايمان شادتر از کساني هستند که پايه هاي اعتقادي سست دارند و بهتر مي توانند با مشکلات و ناراحتي ها مقابله نمايند. اعتقاد و ايمان به زندگي بسياري از افراد معنا مي بخشد، قدرت پذيرش آنها را زياد مي کند، آنها را به عالم معنويت و دنيايي غير از دنياي مادي سوق مي دهد."
شکرگذار نعمت هايي باشيد که خداوند به شما عطا کرده است
افرادي که روزانه زماني را به تفکر در مورد نعمت هايي که خداوند به آنها عطا کرده (مثل سلامتي، دوستان، خانواده، آزادي، تحصيلات و...) اختصاص مي دهند، بسيار شاد و سرحال اند.

گياهان دارويي مناسب را بو کنيد
بوييدن گياهان يکي از راهکارهاي مؤثر در کاهش اضطراب و ايجاد شادي است.
يکي از تحقيقات نشان داد افرادي که در معرض بوي گياه رزماري قرار گرفتنه بودند، کاهش قابل توجه اي در اضطراب داشته اند، آگاهي شان بيشتر شده و سريع تر هم به حل مسايل رياضي مي پرداختند. از طرفي بوييدن گياه استوخودوس هم باعث افزايش دسته اي از امواج مغزي مي شود که آرامش را در بدن تقويت مي کنند
.


به مکان هاي آرام پناه ببريد
مساجد، امامزاده ها، مزارهاي ائمه و علماي دين، کتابخانه، موزه و باغ ها دنيايي از آرامش هستند و براي مقابله با دنياي پر از تنش امروزي بسيار کار سازند.
در ضمن، مي توانيد
مکان هاي مناسب و آرامي را که به منزلتان نزديک است انتخاب کنيد و در مواقع ناراحتي به آنجا پناه ببريد.
براي کمک به ديگران داوطلب شويد
کمک کردن به ديگران باعث مي شود تا بسياري از مشکلات خودتان هم برايتان حل شود و در ضمن باعث ارتباط اجتماعي بيشتر نيز مي گردد.
از آنجايي که افراد شاد بيشتر از ديگران مايل به کمک ديگران کمک هستند، هم ياري با ديگران، شادي و رضايت فرد را افزايش مي دهد.
يکي از تحقيقات حاکي از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزايش شادي، رضايت از زندگي، عزت نفس، تسلط بيشتر به زندگي، سلامت بدني و کاهش اضطراب مي شود.


زماني را به تنهايي بگذرانيد
با وجود اين که بهترين پادزهر براي درمان اضطراب ارتباط با ديگران است، اما گاهي اوقات
تنهايي براي واکنش بهتر نسبت به مشکلات، لازم و ضروري است. شما مي توانيد به تنهايي پارک برويد يا به تماشاي يک فيلم خوب بپردازيد و يا ساده تر اينکه به کتاب داستان هايتان و يا لوازم قديمي نگاهي بيندازيد.


به دوستان نزديکتان اهميت دهيد
يکي از تحقيقات انجام شده در مورد 1300 نفر حاکي از آن است که کساني که دوستان نزديک و صميمي بيشتري دارند، نسبت به آنهايي که فقط يک يا دو دوست صميمي دارند، فشار خون، چربي و قند خون و هورمون اضطراب شان کم تر است.
به طور کلي زنان بيش از مردان از روابط دوستانه خود با خانواده و همسرشان لذت مي برند.
بسياري از بررسي ها اين نکته را خاطرنشان مي کند، افرادي که احساس تنهايي و اضطراب دارند و گوشه گيري مي کنند، 3 تا 5 برابر بيشتر از کساني که به ديگران محبت مي کنند، (با ديگران صميمي هستند و به خوبي ارتباط برقرار مي کنند)، بيمار مي شوند و
زودتر مرگ به سراغ شان مي آيد

No comments: